fredag 11. januar 2013

Fargeprøver

Nå har vi kommet så langt at det er på tide å se på hvilke farger vi ønsker å beise panelet i hytta med. Jeg var derfor på Vormestrand malebutikk i Stavanger i går. Der kan man få kjøpt ned til 1 dl fargeprøver, og et eggeglass med sparkel om man ønsker det. Det er vel ikke så vanlig, etter som jeg forstår. Det var i hvert fall super service der, han i butikken malte opp fargeprøvene for meg og tørket dem etterpå. Ikke verst :-)

Fargene jeg fikk var Morgenlød, Zen Sand og Roger Samdals egenkomponerte beisblanding, som han har brukt på gangen. I tillegg hadde jeg fargeprøve på Skumring fra før.

Her ser dere bilder av fargeprøvene. De er malt på biter av panelet som vi skal bruke. Under ser dere en prøve av parketten, og over en bit av takpanelet.


Fargeprøver

Roger Samdals egenkomponerte beisblanding, som han har brukt på gangen sin.
Det var rart å se hvordan fargene var totalt forskjellige fra hvordan de blir framstilt på fargekartet!

Konklusjonen er i hvert fall at vi går for Roger Samdals farge. Den er bare helt nydelig, og passer veldig godt til gulvet. Fargen er ikke for mørk, og gir et flott liv til treverket. Så tuuusen takk til Roger Samdal som deler så mange tips og ideer med oss lesere! Dette var fargen vi ønsket, spot on! :-)

Alle fargeprøvene er malt i Jotun sin beis, bortsett fra Skumring som er malt i Tyrilin. Jeg har mest lyst til å bruke Tyrilin, for jeg synes den har minst penselstrøk. Er det noen som har noen erfaringer de har lyst å dele angående valg av beistype?
Ellers har jeg (foreløpig) lyst til å behandle panelet med voks etterpå. Det skal visst gi en viss beskyttelse, samtidig som det gir en varmere lød. Men vi får se, kanskje vi er totalt mettet av å male etter beisen er kommet på. ;-)

Vi skal også ha panel på badet nede. Det blir dusjkabinett, så det blir ikke dusjing på panelet.  Spørsmålet er da om vi må beise med oljebeis, eller om vi kan fortsatt bruke Tyrilin som voksbehandles?? Noen som vet?? :-)

Det blir ikke reising på meg og ungene i helga. Ingrid er fortsatt ikke helt frisk, så vi får heller holde oss hjemme. Da blir det nok litt mer effektiv jobbing på Roger også ;-)
Muligens jeg tar med de to eldste på en dagstur på søndag. Jeg er ganske ivrig etter å se hvordan det ser ut nå... :-)

God helg til dere! :-)

5 kommentarer:

  1. De var kjempefine :-) Syns også Morgenlød var veldig fin. Men Rogers farge var bare lekker :-)Gå for den ;-)

    SvarSlett
  2. Morgenlød var faktisk litt rødlig i fargen, men det kommer kanskje ikke fram på bildet. Tror ikke du hadde falt for den på ekte ;-) God helg og god tur :-)

    SvarSlett
  3. Fargen til Roger er bare nydelig <3
    Fargevalg er luksusproblem, altfor mykje fint å velge mellom! Kjempe vansklig! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :-) Det er mange fine farger, men nå føler jeg meg trygg på at vi har valgt rett :-) Muligens den vil bli for mørk på gangen, soverommene og badet, men han i malerbutikken sa at det også gikk an å gjøre den lysere. Vi får se, må nok ha med fargeprøvene i de ulike rommene og se hvordan de «oppfører» seg.. :-) Har du/dere tenkt på farger ennå?

      Slett
    2. Vi har også forelsket oss i fargene til Roger, både på stue og gang. Men er litt i tvil på om stuefargen kan bli for mørk, vi må rett og slett male oss opp litt prøver vi også :)
      Nærmer seg fort paneltid for oss, så haster å få valgt farger og type behandling ;-)

      Slett